Marketing trends 2018: privacy, customer centricity en automation

Ook in 2018 verandert er weer een hoop. De techniek rukt verder op, de privacyregels worden aangescherpt en de klant staat centraler dan ooit. Benieuwd naar de marketing trends voor 2018? Wij hebben de belangrijkste onderstaand op een rij gezet.

Marketing trend 1: meer privacy door GDPR
Europa scherpt de privacy van consumenten in 2018 nog verder aan met de General Data Protection Regulation (GDPR) wetgeving. Voor bedrijven betekent dit een hoop nieuwe en vooral striktere regels rondom het opslaan en gebruiken van persoonlijke gegevens. Overtreed je de regels? Dan krijg je een boete die kan oplopen tot maar liefst 20 miljoen euro. Meer weten? Begin 2018 publiceren we een blog met alle informatie over de Privacy wet 2018 die jij wilt weten.

Marketing trend 2: customer centricity
Customer centricity, oftewel de klant centraal stellen, is in 2018 belangrijker dan ooit tevoren. Te veel vanuit je bedrijf denken wordt aankomend jaar dan ook zwaarder afgestraft. Onderzoek daarom wat je klant wil en pas daar je diensten en producten op aan. In sommige gevallen betekent dit ook dat je niet standaard verkoopt wat je klant vraagt, maar dat je proactief meedenkt wat nou écht het beste is voor de klant. Zo maak je het verschil.

Marketing trend 3: personalisatie
Een trend die aansluit bij de customer centricity is personalisatie. Denk aan het versturen van gepersonaliseerde mailings en het gericht aanbieden van content aan je doelgroepen. Ook op het gebied van het bedrukken van plastic passen zien we deze trend. Steeds vaker produceren we giftcards en klantenpassen met maatwerk personalisatie in de vorm van bijvoorbeeld design en saldo’s. Daarnaast past ook het personaliseren van verpakkingen hierbij.

Marketing trend 4: data gedreven werken
Ook in 2018 zet de Big Data trend door. Langs allerlei kanalen achterhalen we informatie over onze (potentiële) klanten. Door deze toename van data weten we steeds meer over onze doelgroep. Dit sluit goed aan bij de customer centricity trend en zorgt ervoor dat we minder vanuit aannames en meer vanuit harde cijfers werken.

Een ander voorbeeld van data gedreven werken is het real time tracken van bijvoorbeeld festivalbezoekers aan de hand van hun festival betaalpas. Zo zie je bijvoorbeeld welke stands het populairste zijn, welke dranken/ gerechten het meest verkocht worden en waar je nieuwe voorraad moet aanvullen. Data die je zowel op het moment zelf als voor volgende edities kunt inzetten.

Marketing trend 5: efficiëntere dataverwerking door marketing automation
Een van de grote uitdagingen voor 2018 wordt om die grote bak aan data effectief te verwerken en gebruiken. En dat is waar de marketing automation trend om de hoek komt kijken. Door aanwezige systemen slim te koppelen verwerk je niet alleen effectiever data, maar zorg je ook voor een betere wisselwerking en ontsluiting. Dit maakt het mogelijk om klanten efficiënter en beter te volgen en een betere doelgroep profiel te schetsen. Deze automation kan op allerlei fronten plaatsvinden. Van CRM systeem tot data warehouse en van mailingsysteem tot kassasysteem.

Marketing trend 6: we versturen minder post
We versturen steeds minder post in Nederland. Tussen 2010 en 2015 nam het volume met maar liefst 30% af. Afgelopen jaar zette deze afname door met nog eens 8%. In 2025 wordt zelfs een halvering van de verstuurde post verwacht. Deze afname brengt hogere prijzen met zich mee, maar zorgt er aan de andere kant voor dat bijvoorbeeld een Direct Mailing weer meer gaat opvallen. Wellicht dus een kans om ook offline in beeld te komen.

Ook in 2018 dus genoeg uitdagingen voor bedrijven in de B2B branche. Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen? Lees dan regelmatig onze blog of neem vrijblijvend contact op. We vertellen je graag meer.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.